tisdag 10 mars 2009

Vintern gör ett sista ryck

När klockradion drog igång idag berättade man att det snöade. Jag hoppas verkligen det är sista rycket. En tröst är dock att isen på mälaren utanför mitt fönster har försvunnit. Det går en farled precis utanför, dom stora båtarnas framfart har gjort att rännan brutits upp och isflaken har drivit iväg under natten. Så jag väljer att tolka isflakens flykt som ett säkrare tecken än snöns återkomst. Ankorna i sjön utanför verkade oerhört uppspelta idag, förmodligen för att dom kommer åt den strandnära botten igen.

Detta är min utsikt när jag sitter vid datorn




För några dagar sedan såg det ut så här




Ankorna har hindrat isen från att lägga sig genom att vara i rörelse dag ut och dag in, jag har aldrig sett så många ankor på ett och samma ställa någon gång, dom var hundratals

2 kommentarer:

  1. Ankor? Är det ditt samlingsnamn på sjöfåglar ;)

    SvaraRadera
  2. Ja...i så stora kollektiv är dom alla ankor :-D. Om jag skulle ge mig på en gissning så är det till 85% gräsänder, 10% sothöns, några få svanar och en del måsar.

    SvaraRadera