torsdag 19 mars 2009

Stockholm VS Göteborg

Så länge jag har arbetat och umgåtts regelbundet med vuxna har det alltid funnits där. Stockholm må vara huvudstaden men vi är ändå lite bättre. Göteborg är framsidan, Stockholm baksidan. Fördomar avundsjuka och lillebrors komplex i en salig röra. Den göteborgska självbilden är stundtals nästan en parodi på sig själv. Göteborgare är goa glada, alla gillar dialekten och skämtet ligger alltid i luften. Det finns en patriotism man kan finna i stort sett överallt.

Missförstå mig inte, Göteborg är en speciell stad för mig, där är jag född och uppväxt. Men efter att ha flyttat till Stockholm börjar jag se Göteborg med lite andra ögon, eller snarare Göteborgare. Bilden jag levt med har börjat krackelera.

Jag skall i ärlighetens namn säga att när jag bodde i Göteborg så reagerade jag inte så starkt, jag tyckte nog som andra att det var trevligt att vara stolt Göteborgare. Idag ser jag det helt annorlunda. När jag åker ner med min sambo är det knappt man kan möta någon utan att man får höra välkommen till framsidan i bästa fall. Jag får också min släng av sleven av pikar., fast för mig är det nog lite lättare. Jag känner ju kulturen lite bättre eftersom jag varit en del av den.

Det värsta av det här är att jag skäms. Jag tänker då på hur väl bemött jag alltid blir i Stockholm, ingen stigmatiserar mig för mitt ursprung även om det faktiskt skulle vara förståligt. Bilden jag vuxit upp med där Göteborgare är goa och glada, det jag varit så stolt över, är helt bortblåst. När jag blivit så väl behandlad, åtminstone har ingen hållit det emot mig att jag är Göteborgare, så får min sambo gång efter annan utstå pikar som en och en kan vara roliga men som sammantaget blir pennalism och förakt. Då skäms jag! Jag får aldrig chansen att visa mitt Göteborg med alla goa människor som jag vuxit upp med för dom finns där inte längre.

Jag har pratat med andra Göteborgare i Exil om detta, dom säger alla likadant och har samma upplevelser. Jag skulle så gärna fortsätta vara stolt göteborgare, men det är fan inte lätt.

2 kommentarer:

  1. Så du tycker att du blir bättre bemött av överklasskärringar som knappt kan prata än goa och glada göteborgare. Du kan ju inte va en riktig göteborgare det tvivlar jag på.

    SvaraRadera
  2. Det är precis såna som du "anonym" hela det här inlägget handlar om. Göteborgarnas inskränkta förakt mot huvudstaden och dess invånare.
    Pinsamt.

    För övrigt - Bra text Christer!

    /B

    SvaraRadera