måndag 9 mars 2009

Hantverk gör oss mänskliga

Med anledning av att jag är snickare och akademiker på en och samma gång kan jag inte låta bli att koppla ihop dessa bägge sidor av mig själv och min historia. Det faller sig ganska naturligt att göra så eftersom min c-uppsats på universitetet handlade om just lärande i ett hantverksyrke, nämligen gravyrhantverket.

Det som är slående är att hantverkskunskaper ofta har en väldigt lång bildningsstatus. Om man tar som exempel så blir en snickare inte färdig med sin utbildning förrän ca 5.5 år efter man påbörjat den på gymnasiet. Det är en ganska lång utbildning.

När man sedan funderar lite längre kan man konstatera att just hantverket är oerhört ursprungligt för människan. Just att kunna tillverka och använda redskap med stor skicklighet är en av dom saker som distanserar människan från dom övriga djuren. Jag är helt övertygad om att redskapsanvändandet i sig har utvecklat nya sätt att tänka som i sin tur har utvecklat nya redskap.

Om man tar Gutenberg som exempel så var han guldsmed. Som guldsmed var han van att arbeta med spegelvända typer när han stansade i guldet. Många tror att Gutenberg uppfann tryckerikonsten. Detta är fel, kineserna hade tryckt på papper minst tusen år innan Gutenberg, fast med tryckplattor av trä. Gutenberg uppfann istället dom utbytbara typerna. Han stansade med en hård spegelvänd typ i en mjukare plåt och skapade på så vis en gjutform för en annan typ som man gjöt i formen. Gutenberg använde alltså sina hantverkskunskaper för att skapa ett helt nytt sätt att trycka, men att trycka böcker har egentligen ingenting med guldsmide att göra.

Man kan se på område efter område hur hantverkskunskaper skapat nya användningsområden och tekniker bortanför det ursprungliga användningsområdet. Trots detta är hantverksyrkena sällan föremål för djupare forskning och hantverken är sorgligt historielösa. Jag är helt övertygad om att vi har mycket kunskaper att hämta i hantverkets historia som kan utveckla många olika områden idag. Om man tar en sådan sak som miljövänligt byggande så är jag helt övertygad om att det finns tekniker från förr som kan utvecklas och tillämpas i modernt byggande med goda resultat.

Forskning och utveckling av hantverksyrkena skulle ge hantverkare en chans att utvecklas i sina yrken dessutom. I många fall så handlar kompetensutveckling av hantverkare ida om att man skall gå mot mer arbetsledande arbeten. Det måste i sig inte vara fel, men att utvecklas och förkovra sig i sitt yrke borde vara lika tillgängligt för hantverkare som övriga yrkesgrupper.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar