torsdag 4 februari 2010

Att komma hem och bli besviken

Första gången jag på allvar fick upp ögonen för mäns och kvinnors olika villkor var när jag läste en skrift som Ann-Sofi Hermansson skrev under sin universitetsutbildning. Det var hennes C-uppsats som sedan blev en skrift som LO publicerade på 90 talet. Där beskrev hon glädjen över att "hitta" arbetarrörelsen och besvikelsen över att få lära sig hur värderingar man gav uttryck för på dagtid kunde få helt främmande uttryck kvällstid. En av besvikelserna var att man på en kurs kunde prata om jämställdhet på dagen och utan större betänkligheter gå på porrklubb på kvällen. Hennes berättelse har påverkat min inställning och medvetenhet på ett sätt som är så genomgripande att jag har svårt att beskriva det. Det finns nog bara en annan person som påverkat mig mer, den gången var det en fantastisk kvinna som hjälpte mig skrapa ihop mitt hårt sargade ego efter en för mig svår separation. Utan att hon egentligen kände mig alls tog hon sig tid att lyssna på mitt ältande. Agneta lärde mig inte bara mycket om mig själv, feminism och jämställdhet utan också att det finns vardagshjältar som helt utan egen vinning rycker ut och och hjälper till när det är kris.

Jag har formats av dessa två kvinnor på ett sätt som nästan gör att jag kan prata om två episoder i mitt liv, innan och efter. Förändringen har givetvis gått gradvis, allt för stora förändringar på för kort tid är nog inte möjligt.

Under livet har jag sedan sökt djupare förståelse för hur samhället ger oss olika förutsättningar i livet. Ända sedan grundskolan har rättvisa varit ett av mina ledord , givetvis väldigt naiva tolkningar när jag var ung och lite mer komplicerade tolkningar som äldre. Att upptäcka att vissa har det lättare än andra på sin resa genom livet provocerar mig fortfarande enormt mycket. Det spelar ingen roll om det gäller kvinnor och män, invandrare och svenskar, homo eller hetro osv. När människor behandlas olika och ges olika möjligheter att få ett rikt liv går jag igång. Det gäller i mitt dagliga arbete som ombudsman på byggnads och det gäller privat när jag t.ex bloggar. Det är en av mina drivkrafter till engagemang.

Genom livet har jag hittat förebilder som jag hängt upp mitt engagemang kring, personer som genom sin gärning och ibland bara genom sin blotta existens visar att förändring till ett bättre samhälle är möjligt. En av dessa förebilder sitter idag häktad, anklagad för våldtäkt och övergrepp på minderårig. Göran Lindberg hade en lång karriär bakom sig när jag träffade honom för första gången. Nej vi är inte närmare bekanta men jag har träffat honom vid några tillfällen.

Första gången jag hörde talas om honom var när jag var inbjuden att delta på byggnads kvinnliga nätverks årliga konferens. Tre kvinnor från manligt dominerade arbetsplatser var där och berättade om sitt engagemang och hur man arbetade inom resp område. Det var polisen, brandkåren och militären. alla tre var mycket intressanta, militären roligast då man tod tag i sina problem på ett sätt jag inte tror är möjligt på några andra ställen. Man beordrade och pekade med hela handen precis så man önskar fler gjorde vid fler tillfällen, men det är en annan historia. Kvinnan från polisen berättade om hur man inom polisen arbetade med jämställdhetsfrågorna. Hon berättade också att hon under perioder valt ut mentorer att bolla med. En av dessa mentorer var Kapten Klänning. En mycket stark man som trots enorma motsättningar internt drev jämställdhetsfrågor. Han blev bespottad och illa omtyckt av otroligt många inom polisen genom sin oerhört tydliga inställning. Jag tog starkt intryck av hennes berättelse och blev också nyfiken på denna kapten klänning, ett öknamn man gav honom och som han med stolthet tog som sitt signum och därmed avväpnade sina belackare.

Något år senare fick jag nys om ett seminarium om jämställdhet där kapten klänning var inbjuden. Jag gick dit spännd av förväntan och jag blev inte besviken. Han höll ett lysande föredrag där han berättade om sitt engagemang och om sitt arbete. Han var så lysande att jag såg till att han kom och föreläste på Byggnads kvinnliga nätverk året därpå. Han var minst lika lysande den gången. Han blev viktig för mig som förebild både genom sin övertygelse och genom sin gärning. Han har gjort så otroligt mycket bra, framför allt inom polisen både i stort och smått.

Nu sitter han häktad och det berör mig djupt, så djupt att jag har svårt att skriva om det. Min första reaktion var att detta måste vara ett misstag, någon har planterat detta osv. Sakta men säkert förlorar jag detta halmstrå och jag känner bara sorg. Hur är detta möjligt att en av dom viktigaste förebilderna jag hittat under ytan har burit detta. Jag vet inte om jag någonsin kan förstå. Jag hoppas fortfarande att det inte är sant eller att det finns någon förklaring som går att begripa.

I likhet med Ann-Sofi Hermansson kan jag känna att jag hittade hem men blev besviken och det gör ont. Jag känner sorg, besvikelse och ilska, på samma gång tycker jag synd om Göran. Jag kan inte förstå hur han skall  orka leva resten av sitt liv där han byggt ett engagemang på en övertygelse om alla människors lika värde och på samma gång privat agerat så in i helvete åt andra hållet. På samma gång borde straffet om han är skyldig bli hårt, få gärningsmän har nog varit så medveten om effekterna av sitt brott vilket borde påverka straffet. Stackars jävel och stackars tjejer som drabbats av honom. Jag känner bara sorg å alla inblandades vägnar, min sorg att ha förlorat en förebild må vara djup men kan inte mäta sig med vare sig tjejernas lidande, eller kapten klännings tillvaro. Ibland visar mänskligheten upp sidor man varken vill se eller orkar ta till sig ändå är det så viktigt att försöka förstå.

6 kommentarer:

  1. Bra sagt Christer, jag är stolt över att ha en son som är så klartänkt, önskar jag kunde varit likadan

    SvaraRadera
  2. Jag förstår att du inte kunde arbeta kvar som snickare. Det krävs en man för det.

    SvaraRadera
  3. Bäste anonym

    Tänk att du lyckas med så mycket med så lite. Så mycket fel på så få ord är beundransvärt. Din insikt om kraven på snickaryrket står i djup kontrast till till ditt första påstående. Det är bortom allt tvivel att du har svåra problem att förstå samband mellan orsak och verkan. Ändå lyckas du på dessa få ord få in ett påstående om att du förstått, vilket du samtidigt motbevisar. Allt detta på två mycket korta meningar. Hatten av, föreningen IQ krabba kommer ta emot dig med öppna famnen. Stort grattis

    SvaraRadera
  4. Christer. Om du hade växt upp i dagens skola hade du haft annan åsikt. Jag är född 1994 och hatar feminismen över allt annat. Hur fan tror du det känns att alltid bli föraktad av lärare bara för att du är kille. Få mindre uppmuntran, mer skäll, och lägre betyg bara för att du är kille. Samtidigt behandlas tjejerna alltid bra oavsett vad de gör.

    Jag hatar nästan er män (som växte upp innan feminismen tog över Sverige) lika mycket. Ni förtrycker oss unga killar och legitimerar feministernas övergrepp som sker mot unga killar idag i skolan idag.

    Antagligen för att ni inte kan fatta att killar inte per automatik är överordnade. För så har det alltid varit för er tydligen. Total oförmåga och inse att samhället förändrar sig tydligen.

    SvaraRadera
  5. Min yngste son är idag 2 år äldre än dig. Bara för att ge lite perspektiv på inlägget. Jag är således inte obekant med problemet. Det var ingen skillnad när jag gick i skolan. Killar och tjejer behandlas olika och det är precis det jag vänder mig emot. Du beskriver hur det fungerar i skolan vilket jag absolut inte ifrågasätter även om jag tror att det kan nyanseras en smula.

    Skolan är inte hela samhället även om det är en viktig del. Jag har lång erfarenhet av att vara ensamstående pappa och jag skulle kunna beskriva länge hur olika och sämre förutsättningar man har som man/pappa jämfört med hur man har som kvinna/mamma. Så på dessa områden, grundskola och föräldraskap har man ett sämre läge generellt om man är man. På andra områden har man sämre förutsättningar som kvinna. Ett extremexempel är om du är kvinna och vill bli t.ex snickare.

    Det är precis just detta jag vänder mig emot, jag vill se ett samhälle där vi behandlas som människor i första hand inte som män eller kvinnor, killar eller tjejer.

    Jag har full förståelse för dina starka reaktioner, och jag kan följa med dig en bit på vägen. Men i det stora hela är fortfarande män överordnade, till och med i Sverige, men framförallt i världen. Förhoppningsvis förstår du att även jag har erfarenheter av att ges sämre förutsättningar bara på grund av mitt kön. Det är precis det som gett mig drivkraft. Så för att använda dina ord, hur fan tror du det känns att hela tiden bli sedd som en sämre förälder bara för att du är man. Kärleken till sina barn är lika stark oavsett kön. Jag har fått min beskärda del av negativa erfarenheter . Jag hoppas att du aldrig får uppleva detsamma.

    SvaraRadera
  6. "Det är precis just detta jag vänder mig emot, jag vill se ett samhälle där vi behandlas som människor i första hand inte som män eller kvinnor, killar eller tjejer."

    Där är vi helt överens. Det tror - och hoppas - jag även den anonyme kommentatören (född 1994) här ovan är benägen att instämma i.

    Det jag ser som ett problem är att många av de som gör sig till frontfigurer för feminismen av idag i mångt och mycket stöter bort människor som med all sannolikhet skulle kunna gynna en utveckling mot mer jämlikhet.

    Jag tycker även detta manifesteras genom den slagsida som den feministiska rörelsens påverkan fått under de senaste decennierna. Jag upplever att det allt mer handlar om jämlikhet iförd skygglappar där man de facto vurmar för kvinnors ökade möjligheter/rättigheter än faktisk jämlikhet. Praktiska exempel på detta finner man ex. i att barnbidraget per automatik tillägnas mamman om ingen ömsesidig överenskommelse mellan vårdnadshavarna sker. Mamman är också förfördelad i vårdnadsstrider.

    Man skulle kunna se detta som smolk i bägaren och "det är väl inte mycket att gnälla om" men jag är dessvärre övertygad om att det är precis tvärtom.

    Alla jämlikhetssträvanden bygger på att man först kommer till rätta med grundläggande problem, ex tillgång till basala rättigheter och allmän likabehandling (läs: rösträtt etc). Därefter måste en ny fas initieras där de nya rättigheterna och möjligheterna nyttjas och i sig själva blir de mest pådrivande faktorerna för ökad jämlikhet. Här kanske man kan se den sexuella frigörelsen under främst 70-talet som ett exempel. En rättighet/möjlighet, som ex att själv etablera normer (och krossa den tidigare där kvinnan skulle sköta hemmet och stå vid spisen och vara "blid och behaglig") måste nyttjas och anammas för att den skall ha något värde och fortsätta att vara livkraftig och legitim.

    Denna andra jämlikhetsfas bör senare övergå i en ny fas där jämlikheten blir praktisk och verklig. Den bör då fungera utan "kryckor" och överdriven särbehandling och istället kan synergieffekter uppnås genom att jämlikhetssträvanden sker bortom särgrupperingar som kvinnor/män.

    I ljuset av detta så känns det som att den tredje fasen, i min egen tankemodell, känns alltmer avlägsen. I flera avseenden befinner vi oss fortfarande i fas, skrämmande nog.

    Jag önskar att den feministiska rörelsen blev mer inkluderande (läs: faktiskt jämlik) istället för exkluderande (läs: kvinnor vs män). För det krävs dock en vidsynthet som jag upplever saknas bland de kanske mest drivande inom dagens feministrörelse.

    SvaraRadera